Casino Online Casino Online Casino Online

Valumaefekti ja Formula 1

Jaana Gustafsson | 2018-03-15

F1-teknologia päätyy maantieautoihinFormula 1 -kisojen ”formula” kuvaa tiukkaa ohjeistoa, jota kilpailevien autojen täytyy noudattaa. Niiden tarvitsee olla sääntöjen mukaisia, ja sääntöjä kirjoitetaan usein uusiksi. Sisulla on saatu aikaan kolme suomalaista maailmanmestaria, mutta sisukkaita ovat myös insinöörit, jotka työskentelevät jatkuvasti muuttuvien rajoitusten puitteissa piiskatakseen moottoriajoneuvot aivan suorituskykynsä äärirajoille.

F1-insinöörien kehittämät innovaatiot eivät rajoitu ainoastaan moottoriurheilun kaikkein arvostetuimpiin kilpailuihin, vaan ne päätyvät jossain vaiheessa myös tavanomaiseen autonvalmistukseen, jolloin ne parantavat kaikkien autoilijoiden ajokokemusta ja elämää. Tällainen ns. ”valuma” ei ole F1:n yksinoikeus, mutta alalla nähdään yksi ilmiön selvimmistä esimerkeistä.

Koska Formula 1 kiehtoo katsojien mieltä niin kovasti ja koska se on niin jännittävää, sen iso vaikutus populäärikulttuuriin ei liene yllättävää. Se näkyy kaiken ostettavissa olevan F1-tuotteiston määrässä, kilpailujen houkuttelemissa valtavissa yleisömäärissä ja jopa monissa eri videopeleissä ja muissa viihdetuotteissa, kuten pelikoneissa ja verkkokolikkopeleissä. Tähän on aina kuulunut tärkeänä osana isot mainoskampanjat ja tekniikan leviäminen tavallisiin autoihin.

Kisojen ja koneiden ystävät tuntevat vastustamatonta houkutusta kokea hienomekaanisen insinööritaidon hohtoa omissa autoissaan, ja he arvostavat sitä, mihin se pystyy korkeimmassa muodossaan F1-kisoissa. Jos ihminen näkee brändin, joka on tehnyt ja sponsoroinut todellisia läpimurtoja, yleisen käsityksen mukaan hän harkitsee paljon todennäköisemmin brändin normaalin auton ostamista. Lisähyöty on, että tällaisten ajoneuvojen suunnittelu on eräänlainen pikakaista ja hautomo lupaavien insinöörien lahjojen kehittämiseen.

Kun katselee F1-kehityksen huikeaa vaikutusta vuosien mittaan, ei ole vaikea nähdä insinöörien ankaraa työpanosta ja yleisön arvonantoa sitä kohtaan. Nämä kaksi tekijää jatkavat toistensa vahvistamista, mikä johtaa uusiin innovaatioihin Formula 1:n eliittikilpailujen suosion jatkaessa koko ajan kasvuaan.

Esimerkkejä F1:n valumaefektistä

Kaikki Formula 1 -maailmassa tehdyt uraauurtavat keksinnöt eivät sovellu arkiautoiluun eivätkä niin muodoin koskaan päädy niin tavalliselle tasolle, mutta monet vuorostaan soveltuvat. Merkittävimpiin niistä kuuluu kehitystuloksia esim. materiaalien ja polttoainetehokkuuden saralla.

Pirelli, maailman viidenneksi suurin renkaanvalmistaja, on pystynyt ymmärtämään ja parantamaan tuotteitaan enemmän, koska F1-insinöörit ovat kehittäneet ovelia, lämpöherkkiä tarroja osoittamaan renkaan joka alueen kokeman lämpöaltistumisen enimmäismäärän. Tällöin suunnittelijat pystyvät kehittämään renkaita niin, että ne pysyvät sellaisella lämpötilan vaihteluvälillä, joka takaa sekä hyvän pidon että vähäisen kulumisen. Erilaisia renkaiden pintakuvioita ja kumiseoksen muunnelmia, joita on luotu F1-autoihin siirtämään vettä pois renkaan alta ja parempaa pitoa varten, sovelletaan nyt suoraan myös jokaiseen Pirellin valmistamaan maantieautojen renkaaseen.

Hiilikuitu on ollut hyvin tärkeä kehityskulku Formula 1 -autoissa. Sitä käytetään nykyisin jokaisen radalla olevan ajoneuvon monokokin eli ulkokuoren valmistamiseen. Ensimmäistä kertaa McLaren MP4/1 -autossa vuonna 1981 käytetty hiilikuitu oli vallankumouksellinen, koska se oli sekä kevyttä että vahvaa – kaikissa aiemmissa materiaaleissa jompikumpi oli joutunut kärsimään. Lisäksi hiilikuitu mahdollisti koko kuoren valamisen yhtenä kappaleena toisiinsa liitettävien osien sijasta, jolloin kori vahvistui huomattavasti. Materiaali ja sen tuotanto ovat aiemmin olleet kohtuuttoman kalliita, mutta BMW on investoinut satoja miljoonia tehtaaseen, jonka on nimenomaan määrä valmistaa hiilikuituosia yrityksen ajoneuvoihin. Siksi niiden käyttö tavallisissa autoissa onkin nyt mahdollista, ja niitä voidaankin jo nähdä i3:ssa ja muissa BMW:n malleissa. Koska hiilikuidun ominaisuudet ovat erinomaisia ja hinta laskussa, voimme odottaa näkevämme sen korvaavan tulevaisuudessa yhä useamman autonvalmistajan yhä useampia metalliosia.

Bugattin varhaiset aikaansaannokset ja Fergusonin, McLarenin, Williamsin ja Lotusin myöhempi työpanos loi F1-autoille nelivetojärjestelmän, joka teki raskaista ajoneuvoista turvallisempia ja helpommin hallittavia. Samaten luistonesto ja lukkiutumattomat ABS-jarrut kehitettiin estämään sivuluisuja ja ankaria jarrutuksia Formula 1 -kolareiden yhteydessä, koska sellaiset saattoivat tehdä vaurioista paljon pahempia. Lopulta nämä apuvälineet kiellettiin, kun Williams yhdisti kaikki kolme vuoden 1993 F1-autoonsa niin, että yksi ainoa sähköinen hallintayksikkö ohjasi niitä – sen katsottiin saavan liian paljon etua muihin autoihin nähden. Nykyään kaikki ne ovat kuitenkin yleisiä maanteillämme, ja autoilijat hyötyvät niistä joka päivä.

Painopisteen muutos

Maailma on alkanut kiinnostua polttoainetehokkaammista autoista, ja niistä on tullut uusi painopiste myös Formula 1 -insinööreille. Uusimmat kilpailusäännöt vaativat polttoainetehokuutta, mikä osoittaa jälleen kerran, kuinka tärkeitä ala ja suuri yleisö ovat toisilleen.

Tällä hetkellä työn alla olevan uuden hybriditeknologian lisäksi F1-insnöörit tutkivat myös keinoja kehittää ei sen kummempaa kuin tehokkaammin toimivia polttomoottoreita. Koska Formula 1 ymmärtää, kuinka paljon riippuu ihmisten suosion saamisesta, on odotettavissa, että myös siviiliautoilijoita hyödyttävät tutkimusponnistukset jatkuvat ja jopa kasvavat – jolloin valuma muuttuu oikeaksi virtaamaksi!

 

Tutkimuslinkit: